Search

Friday 29 July 2011

MEMAHAMI KEHENDAK PELANGGAN

Didalam proses komunikasi bersama pelanggan, seorang jurukecantikan itu perlu memahami kehendak pelanggan iaitu apa yang pelanggan mahu dan sebagainya. Ini termasuklah dari segi:


Menyediakan peralatan seperti katalog,portfolio dan peralatan lain bagi membantu pelanggan membuat pilihan
  • penyedian bahan seperti katalog gaya pemotongan rambut, pewarnaan rambut, pewarnaan kuku dapat membantu pelanggan membuat pilihan yang lebih bersesuaian.
  • seorang jurukecantikan haruslah membantu pelanggan dalam memberi idea positif tentang pemilihan gaya pemotongan rambut contohnya.
  • sediakan portfolio mengenai salon anda supaya pelanggan dapat mengetahui berkenaan perkhidmatan yang ditawarkan dan produk-produk yang terdapat di salon anda.
  • selain itu sediakan bahan bacaan seperti majalah supaya pelanggan tidak merasa bosan sewaktu menunggu.

Mendengar kehendak dan keperluan pelanggan
  • mendengar kehendak dan keperluan pelanggan adalah penting untuk memastikan pelanggan sentiasa rasa dihargai.
  • sewaktu pelanggan datang ke salon, pastikan anda menganalisa maklumat pelanggan untuk mengelakkan sebarang masalah sewaktu mahupun selepas rawatan.
  • sewaktu berkomunikasi bersama pelanggan, tanya semula pelanggan jika ada perkara yang tidak jelas supaya kedua-dua belah pihak berpuas hati.
  • sentiasa memberi maklumat yang tepat dalam memberi maklumat berkenaan jenis produk dan jenis perkhidmatan yang ada.
  • cuba sebaik mungkin dalam memenuhi kehendak pelanggan.

Mengatasi pelanggan bermasalah
  • seorang jurukecantikan harus sabar dalam menangani pelanggan yang bermasalah.
  • cuba tawarkan pelangan dengan perkhidmatan yang menarik.
  • jangan melemparkan mimik wajah yang menjengkelkan kepada pelanggan yang sedang marah.
  • jika pelanggan melemparkan kata-kata kesat jangan membalas sebaliknya cuba kawal keadaan dengan meminta maaf dan sentiasa senyum.
  • gunakan nada lembut dan tenang dalam menangani pelanggan bermasalah.

No comments:

Post a Comment